De connectiemethode Geert De Bolster logo header
In dit artikel
    Add a header to begin generating the table of contents
    Mindful wandelen met je hond De Bolster Geert
    Geert De Bolster
    Geert De Bolster

    Mindful wandelen met je hond

    Share on facebook
    Facebook
    Share on linkedin
    LinkedIn
    Share on whatsapp
    WhatsApp
    Share on email
    Email

    De connectiemethode is mindfulness voor hondeneigenaren

    De basis van de connectiemethode is mindfulness. Dat betekent dat we aandacht hebben voor wat er zich in het moment voordoet. Deze aandacht wordt gevoed door 4 elementen:

    1. Mildheid
    Wat je hond doet, wat je zelf doet is wat is. Je kijkt ernaar en laat het zijn. Bij het opvoeden of trainen van je hond vertrekt vaak van de intentie om het gedrag van je hond te beïnvloeden of te veranderen. Bij het beoefenen van mindfulness willen we niets veranderen, maar is het oké zoals het nu is. Dat wil niet zeggen dat er een soort ‘kan me niet schelen’ heerst. Helemaal niet. Je hebt aandacht voor wat goed gaat en aandacht voor wat minder goed gaat, of het gedrag wat je als een probleem ervaart. Maar tijdens het beoefenen van mindfulness laat je zowel de mooie als de moeilijke dingen zoals ze zijn.

    2. Openheid
    Openheid wil zeggen dat je datgene wat je weet, laat zijn. Je beoefend aandacht met een energie van nieuwsgierigheid. Wat je hond doet, wat je denkt en voelt, je benadert alles met een houding van ‘interessant’ en doet er niets mee. Je ontvangt en laat weer los. Je bent met open aandacht aanwezig bij jezelf en je hond.

    3. Niet-oordelen
    Wanneer je met milde en open aandacht bij jezelf en je hond aanwezig bent, zullen er gedachten en gevoelens bij je opkomen. Misschien doet je hond iets wat je liever niet ziet. Meestal hebben we de neiging om onmiddellijk te oordelen en vervolgens om de situatie direct aan te pakken. Wanneer je een mindful houding aanneemt, zie je wat er gebeurt, zie je jezelf oordelen en veroordelen, maar ga je er niets mee doen. Je laat je oordeel voor wat het is, laat je gedachten los, en keert terug naar je milde en open aandacht voor wat er zich in het moment aandient.

    4. Vertrouwen
    Een puppy opvoeden of omgaan met probleemgedrag van je hond doet je vaak denken aan het verleden of de toekomst. In het verleden kan je al een hond hebben gehad waar het minder goed is mee gegaan. Je wil het nu uiteraard veel beter doen. Dat is gevaarlijk. Het allerbelangrijkste is dat je vertrouwen heb in het nu. Uiteraard kan het verleden invloed hebben op het nu en zal het nu invloed hebben op de toekomst. Maar daar gaat het niet over. Het verleden is voorbij en de toekomst moet nog komen. Vertrouwen is het omgekeerde van angst. Door mindful met je hond om te gaan leer je vertrouwd te worden met datgene wat zich in het nu voordoet.

    Mindful wandelen met je hond

    Het is een goede en vooral aangename oefening om mindfulness te beoefenen tijdens de wandeling met je hond. Met milde en open aandacht ben je dan zowel bij jezelf als bij je hond.

    Mindful wandelen in 12 stappen:

    1. Aandacht voor jezelf
      Stop je activiteiten en ga rustig zitten. Breng je aandacht naar je ademhaling. Voel en ervaar je ademhaling. Wees bewust van je in- en uitademing. Verander niets, het is perfect zoals het nu is.
      Verbreed nu je aandacht naar je hele lichaam. Hoe voel je je? Wat gaat er om in je hoofd? Geef jezelf alle aandacht en laat de andere dingen even voor wat ze zijn.
      Je zal merken dat je aandacht afgeleid wordt door gevoelens en gedachten. Dat is geen probleem. Wees geduldig en mild voor jezelf. Haal, bij afleiding, je aandacht terug naar je ademhaling.
    2. Aandacht voor je hond
      Breid je aandacht uit naar je hond. Kijk naar je hond en maak connectie met je hond. Laat je hond voelen dat je dankbaar bent voor zijn aanwezigheid.
    3. Aandacht voor de uitnodiging om te wandelen
      Maak nu bewust de keuze om te gaan wandelen. Betrek je hond bij die keuze. Vraag je hond om te gaan wandelen. Spreek je vraag ook bewust uit: ‘Gaan we wandelen?’.
    4. Aandacht voor je lichaam
      Sta rustig op en richt je aandacht op alle handelingen die nu volgen: je jas aantrekken, je wandelschoenen aandoen, naar de deur wandelen.
    5. Aandacht voor je hond
      Ervaar hoe je hond zich gedraagt. Corrigeer het gedrag niet, maar accepteer wat je hond nu doet.
    6. Aandacht bij het wandelmateriaal
      Neem rustig en bewust de halsband of het tuigje en de leiband. Voel bewust hoe het materiaal voelt.
    7. Maak de connectie met je hond
      Vraag hardop aan je hond of je zijn halsband mag aandoen: ‘Halsband aan doen?’.
      Geef je hond alle aandacht. Ervaar hoe je hond jouw aandacht beleeft.
      Maak je hond vast aan de leiband en ga naar buiten. Doe dit alles met respect voor je hond.
    8. Naar buiten: aandacht bij jezelf en je hond
      Ervaar hoe het voelt om samen met je hond buiten te zijn. Voel de wind, ruik de omgeving, hoor de omgevingsgeluiden, voel het contact van je voeten met de grond, voel de leiband en kijk hoe het met je hond gaat.
      Ga nu wandelen. Je maakt een mindful wandeling. Dit houdt in dat je nergens heen hoeft. Je bent er al. Je geeft enkel jou en je hond alle aandacht. Wees bewust van elke stap die je zet en voel het contact van je voeten met de grond. Dwalen je gedachten af, dan keer je terug naar je ademhaling, naar het contact van je voeten met de grond en naar je hond.
      Je waardeert jezelf voor de keuze die je maakte om aandachtig aanwezig te zijn en je geeft je hond bestaansrecht voor wie hij is en hoe hij zich op dit moment gedraagt. De rust die jij nu uitstraalt, zal de hond ook overnemen.
    9. Geef jezelf bestaansrecht
      Zorg dat je de connectie met je hond bewaart tijdens de hele wandeling. Merk je dat deze verbroken wordt, blijf je staan. Stel je een aantal vragen: hoe gaat het met je, hoe voel je je, wat doet je hond. Herstel en voel je connectie en wandel bewust verder.
    10. Je hond loslaten
      Wanneer de omstandigheden veilig zijn, kun je je hond vrij laten lopen. Hou hierbij rekening met de wettelijke voorschriften en je omgeving. In een losloopgebied of een grote hondenweide zijn jullie veilig.
      Maak je hond rustig los en geef hem de vrijheid. Ervaar hoe jij en je hond zich bij deze situatie voelen. Merk je dat je afgeleid wordt, keer je terug naar je ademhaling, naar je lichaam en naar je hond. Hou er steeds rekening mee dat je mild blijft, zowel voor je hond als voor jezelf. Geniet van je moment samen en van de rust.
    11. Je hond uitnodigen om bij jou te komen
      Nodig je hond uit om terug naar jou te komen. Maak duidelijk dat je zijn leiband terug gaat aandoen: ‘Kom, leibandje aandoen.’. Wacht tot je hond bij je is en waardeer zijn bereidheid om naar je te luisteren. Maak vervolgens met aandacht zijn leiband vast en besef hoeveel vertrouwen je hond in jou heeft. Hij legt zijn veiligheid en zijn bewegingsvrijheid in jouw handen.
      Wandel terug naar huis. Maak hier tijd voor en bedenk: je hoeft nergens heen, je bent er al. Wandel bewust, stap voor stap en heb terug aandacht voor het contact van je voeten met de grond. Bewaar de connectie met je hond.
    12. De thuiskomst
      Wanneer je terug thuiskomt, bedank je je hond en maak je zijn leiband los. Laat hem nu zijn eigen beslissing nemen wat hij gaat doen.
      Bedank jezelf nu voor de zorg die je aan jezelf hebt gegeven en ga verder met je activiteiten.
      Na dit bewust moment ga je ervaren dat je lichaam ook echt tot rust is gekomen. Je bent letterlijk en figuurlijk op adem gekomen. Geniet van dit gevoel. Je hond zal jouw rust als positief ervaren en geeft stabiliteit. Dit maakt jou als leider sterker. Hoe je beter of meer leiding geeft, kan je hier lezen.
    Persoonlijke coaching voor jou en je hond

    Misschien ben je eigenaar van een puppy of hond en wil je de principes van de connectiemethode toepassen bij zijn opvoeding, of gewoon bij het vriendelijk en geweldloos omgaan met je huisdier.
    Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder.

    Share on facebook
    Facebook
    Share on linkedin
    LinkedIn
    Share on whatsapp
    WhatsApp
    Share on email
    Email
    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    2 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Mathilde Hofkes
    Mathilde Hofkes
    2 maanden geleden

    Mindful wandelen heeft onze dagelijkse pippirondes tot een belevenis gemaakt.Stil verbonden lopen met je hond is het mooiste dat er is. Het beste lukt het mij en mijn hond op het traject waar hij losloopt, in het dorp, waar zoveel verschillende prikkels en uitdagingen, is Goos (nog) te veel afgeleid. Niettemin merk ik dat het ontspannen deel van de wandeling wezenlijk bijdraagt aan ons algehele gevoel van welzijn en rust. Ik beleef dit nu gedurende bijna zes weken en wil niet meer anders.

    Offline workshop te Brugge
    De connectiemethode

    Zaterdag 19 & zondag 20 november 2022